Bad bwoy come and go

"Att vilja bygga ut sin skivsamling är en vanlig åkomma i den sena tonåren, något som ofta ställer sig i konflikt till tonåringens personliga ekonomi. Tonåringen vill i många fall köpa dödstuffa originalskivor istället för brusiga nypressar. Tyvärr är många av de grymma originalskivorna ofta skitdyra och kan orsaka stora hål i tonåringens plånbok"


Så svarade de på sjukvårdsupplysningen idag när jag frågade om det var värt att betala drygt 300 kr för en grym 12". Vad tycker ni läsare? Bör jag skippa ett välbehövligt köp av nya byxor för att istället lägga pengarna på dunderdigikal som lär få mina grannar att klaga? Att grannarna skulle klaga kanske inte låter anmärkningsvärt, men med tanke på att mina närmaste grannar bor drygt 200 meter bort ger det betydligt mer tyngd i argumentet.


Hur som helst gäller det att hitta de originalpressar folk inte verkar bry sig nämnvärt om och därför är billiga. Ett praktexempel på den typen av skiva är "Bad bwoy come and go"  7" av Christi B & Robotman. Låten ligger på B-sidan till Pad anthonys "bad bwoy" och kanske är det därför den inte är så värst känd. Singeln är utgiven på kanadensiska King Culture och är jag inte helt fel ute var även Christi B och Robotman bosatta i Kanada. Skivan inhandlades för 5 Dollar om jag minns rätt.


Låten handlar om att man ska hålla sig borta från brottets bana och att det alltid kommit nya skurkar men att de alla fått sona för sina brott till slut.  Man nämner mängder av gangsters, såväl jamaicanska som internationellt kända brottslingar. Bland annat nämns General starsky, Curly locks (ett utmärkt inägg om dessa två finns att läsa här http://www.reggaebloggen.com/2008/12/shottas-general-starkey.html) och två för mig okända gangsters som skulle kunna heta något i stil med Cappa & Clothing messa. Det sistnämnda låter dock ganska otroligt men jag skjuter från höften.


"Remember starsky & Curly locks? hahai
remember Cappa and Clothing messa?
they used to run the town,
and they were no, no, no clown"


Man nämner också Al Capone, lite lustigt är dock att man hävdar att han brukade hålla till i New york. Al Capone var som bekant verksam i chicago. Utöver de jag redan nämnt nämns även Jesse James, Billy the kid och en hel drös andra bad bwoys.


Den stora behållningen med "Bad bwoy come and go" är kontrasten mellan Christi B's skönsjungande och Robotman's synthezier voice. (För er som inte vet vad en dylik syntstämma är för något bör ni kolla upp Pampidoos "Syntheziser voice", Den finns nypressad och kan köpas billigt). Kontrasten gör sig väldigt bra på den välproducerade men ack så enkla digirytmen.


Snubblar du över denna billigt så strunta inte i den utan köp den!

/Choppa

Kommentarer
Postat av: rebel

HTTP://WWW.REBELMUSIC.SE

2009-01-28 @ 03:12:07
Postat av: Rhygin

Nya byxor i all ära men en grym 12:a är en grym 12:a även efter att de nya byxorna förvandlats till gamla byxor.

2009-01-28 @ 08:35:36
URL: http://vegablogg.blogspot.com/
Postat av: gorgonen

Ja, otroligt fet 7". Första gången jag hörde den så tyckte jag att den var ganska ljummen. Efter ett tag började jag älska den och nu är det en odödlig låt för mig.



300 kr för en 12" har jag aldrig betalat (även om jag pyntat upp till 250 för en fantastisk 12" med Bobby Culture). Tycker att det alltid finns något lika bra eller bättre för mindre pengar än de dyra skivorna. Köp det bra och billiga först.

2009-01-28 @ 14:15:16
Postat av: Arandur

Hoppas du får en fortsatt trevlig dag :)

Kolla gärna in min fotoblogg.

2009-01-28 @ 14:17:21
URL: http://arandur.blogg.se/
Postat av: Krut-Gunnar

Man får ju ändå knappt några brallor för 300:- längre, lika bra att köpa en 12:a.

2009-01-28 @ 18:57:49
Postat av: Susanne

Grann-argumentet kan vara ett av de mest övertygande argument jag hört idag.

Rolig läsning härinne!

2009-01-28 @ 22:12:13
Postat av: Talawa

"Cappa" = Copper, "Clothing Messa" = förmodligen Claudie Massop



Al Capone, Jesse James od behöver inte nödvändigtvis vara de historiska personerna, det har varit ganska populärt bland yardies att ta alias av redan kända brottslingar

det fanns bla en Robin Hood på Jamaika

2009-02-04 @ 11:59:39
URL: http://www.reggaebloggen.com
Postat av: Chopperator

Han sjunger dock "remember jesse james, he was a great train robber"

2009-02-04 @ 12:05:19
Postat av: Talawa

jaha ok, har inte hört den

2009-02-04 @ 13:06:40
URL: http://www.reggaebloggen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0