Pooping contest

Jag blir alltid jävligt less när folk ska börja predika om att reggae ska handla om kärlek, samhällskritik, ditten och datten. För att göra det klart för folk som inte verkar ha insett det så är det inte ett krav att musiken måste handla om One Love, Babylon eller ha andra speciella budskap för att det ska få kallas reggae. När jag har lyssnat på så otroligt trångsynta människor brukar jag sätta mig ner och lyssna på "Pooping contest" av Lord Sassafrass.
Jag ser låten som det ultimata beviset på att en bra låt kan handla om vad som helst, oavsett genre. För er som inte har kopplat än så kan jag ju avslöja att en översättning av titeln blir ungefär "Bajstävling" på svenska.

För att gå tillbaka till de trångsynta människorna jag tidigare nämnde så brukar de ofta klanka ner på dancehall då de ofta finner att texterna är snuskiga och råa. "Man kan ju inte göra en reggaelåt som handlar om vad som helst liksom! Det måste vara kärlek och respekt och saker som ger folk hopp i denna svåra tid!"
Pooping contest finns med på Lord Sassafrass skiva "Horseman connection" som kom 1982. Alltså långt före majoriteten av dessa experter på reggaetexter var födda. Dock faller mitt argument då reggaens glansperiod enligt de som faktiskt vet något om reggae slutade ett par år tidigare med Bob marleys död.

"Ingen kunde ju skriva texter som han liksom!
"

Nej, ingen kunde ju det, tur att all musik som kom från jamaika var så fylld med kärleksbudskap och samhällskritisk innan den onda dancehallen tog över där i början av 1980 någon gång. Dancehallen är Babylons verktyg mot alla goda rastas som sjunger om kärlek.

Men inna Bob Marley for och härjade på jamaica och i övriga världen fanns det åtminstonde en jamaican som kunde göra musik (hur mycket ni än tvivlar på det). Killen kallade sig Prince Buster och lyssnar man på hans låt "Big five" förstår man att de fasansfulla texterna inte kom med den dödsonda dancehallen efter Bob Marleys död. Därför väljer jag att avsluta mitt inlägg med att citera refrängen från "Big five".


"It's gonna be a wet, wet night in big five,
Screamy, screamy night, in big five
It will be pussy versus cocky tonight
gonna be pussy versus cocky tonight"


/Choppa

Kommentarer
Postat av: Anonym

Känns som att den här bloggen reflekterar samma åsikter som jag själv har när det gäller reggae (och ska också för den delen), att den ska tas på allvar och inte göras om till nån jävla circusmusik men samtidigt inte att varje detalj ska ta på sånt dödigt allvar..



All respekt till Marley och allt han gjorde för att få ut reggae i världen, en bedrift som är större än musiken han själv skapade.

2009-01-25 @ 22:29:45
Postat av: Krut-Gunnar

Vill minnas att även Yellowman har gjort en låt vid namn pooping contest, om än en mycket dålig sådan, men den lär ha spridit en hel del underhållning på sin tid , kan jag tänka mig.



Lyssnar på: Goofy - Somebody Just Poop, på Heads High-rytmen(?). Full med galna prutteffekter och folk som vojar sig över stanken!



Stort till alla bajs-lyriker där ute!

2009-01-26 @ 10:32:24
Postat av: gorgonen

Tycker att Yellowmans fekallyriska låt är klar bättre än Sassafrass. För mig är Sassas låt den som förstör Horseman Connection från att vara en genomklassisk platta.



Yellows låt finns på den här skivan;

http://flickr.com/photos/iamthegorgon/2151796680/



och Sassas på den här;

http://flickr.com/photos/iamthegorgon/373825401/

2009-01-28 @ 14:19:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0