Tribute to all soundboy!

Har på senare tid funderat lite på soundsystemens betydelse för den svenska reggaescenen och det som främst slagit mig är sambandet sounds-artister-publik.

Jag har fått en uppfattning om att det ofta är ett jävla klagande på att det kommer för få artister till Sverige. En svensk site med inriktning på reggae hade för någon månad sen den oerhört intelligenta frågan "Tycker du att Sverige tar hit för få artister?". Jag vet inte om jag har missat något men Sverige har väl aldrig tagit hit några artister? Är det Allmänna reggaeutskottet som bestämmer vilka som får komma och när? Eller är det Reinfeldt och hans polare som beslutar om det i riksdagen? I sånnafall ska jag kanske börja kolla på de i vanliga fall dödstrista, halvdagslånga sändningarna från riksdagen.

För att göra det klart så är det inte Sverige som tar hit artister, det har heller aldrig varit det och det kommer antagligen aldrig bli så heller. De som tar hit artister och fixar spelningar är sounds, reggaeföreningar, eldsjälar och en del klubbar (som förvisso oftast drivs av de tidigare nämnda personerna). Hade inga av dessa personer/organisationer/sounds funnits hade det inte funnits någon reggaescen i Sverige. Det jag tycker är trist är att de som får det mesta av all cred och anses vara de som bygger upp scenen i Sverige är de svenska artisterna. Jag tycker att artisterna egentligen gör ganska lite för att bygga upp scenen, visst de gör bra musik ( i en del fall) och bidrar på så sätt att den inhemska scenen blir starkare. Däremot bidrar de inte särskilt mycket till att internationella artister kommer hit, förutom att de kanske gör så att vissa klubbar drar in mer pengar och så småningom kan boka de internationella artisterna. Känns dock lite långsökt att ge de credden.

Hur som helst, det jag stör mig på är att folk ofta klagar på att det inte kommer några feta artister till sverige, och att det är så jävla dåligt klubbutbud osv.osv. Men grejen är ju den att man måste börja med att supporta sitt lokala sound/sin lokala klubb innan de feta artisterna börjar komma. Det är antagligen väldigt sällan någon får för sig saker som "Jag ska boka en dödsfet lineup för att det är så kul, det är nog säkrast att ta pengar ur egen ficka" Sounden får slita hårt för att dra ihop de pengar som krävs för att boka artister och då krävs en relativt stor och trogen publik som hjälper till att supporta de även när de inte har bokat Cocoa tea. Lägg även till att sounds köper dubplates, servar utrustning, bygger och reparerar lådor, köper skivor och ofta bokar svenska artister och andra sounds etc lite beroende på hur deras verksamhet är uppbyggd. supportar man inte sitt lokala sound ska man heller inte gnälla på att det inte kommer några feta liveartister, för det görs inte av sig självt och svenska staten kommer inte boka några artister. Så supporta ditt lokala sound om du vill se feta artister, annars kan du bara hålla käft i min mening.

/Choppa

Kommentarer
Postat av: Anonym

2009-01-29 @ 01:45:05
Postat av: In The Mist

Klart att den där frågan syftade på just klubbar, föreningar och liknande och inte den svenska regeringen, fattar du inte det är du ju en riktig idiot eftersom just den webbsidan hjälper till att anordna just reggaespelningar. Kan inte wolvarine hi-fi börja ta in lite tunga artister?

2009-01-29 @ 02:17:41
Postat av: Freddy

Väl rutet.

2009-01-29 @ 02:17:55
Postat av: Freddy

choppa, alltså =)

2009-01-29 @ 02:21:15
Postat av: Anonym

Wöörd

2009-01-29 @ 09:59:29
Postat av: Chopperator

In The Mist.



Kan man inte formulera en simpel fråga kanske man ska fundera på att ställa den först.

2009-01-29 @ 10:38:34
Postat av: Sosana

Jag tycker du sätter fingret på problemet. Många verkar nästan se det som någon slags rättighet att få se feta konserter och att dessa tillfällen bara ska poppa upp som svampar ur marken. Detta gör säkert att inte speciellt många ryggade till av frågan "Tycker du Sverige tar hit för få artister?", eftersom dessa personer tydligen inte reflekterar över att det är tack vare väldigt drivna personer vi har någon scen överhvudtaget i Sverige och inte på grund av någon slags rättighet.

2009-01-30 @ 13:52:24
Postat av: Ferma

Jag tycker du formulerar frågan fantastiskt, det är ju inte SVERIGE som tar hit artisterna, älskar din vinkling, precis så som jag vill läsa, fick läsa två gånger för jag trodde ingen skriver så som jag tänker.



Japp det är så sant som du säger, ett exempel kan ju vara på Baby Cham+Pincher+ Spice konserten i Malmö 2008 där det var ca 60 pers.



eller en Marcia spelning i parken på sommaren som inte direkt gick med plus kan jag berätta.

2009-01-31 @ 16:19:43
Postat av: ROUGH LYNX

Väl talat!

2009-02-03 @ 13:05:15
URL: http://www.myspace.com/roughlynx

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0