The name of the sound are the talk of the town

Har tänkt lite på hur viktigt det är att ha ett bra namn på sitt sound för att slå sig in i branschen. Spelar det egentligen någon roll? Eller är det bara musiken man lirar som räknas? Jag tror personligen att namnet har en viss påverkan på publiken, kollar man på en affish och det står ett oetablerat namn som inte låter alltför coolt skippar man kanske att gästa deras klubb, vad vet jag.

Jag tycker att de flesta svenska sounden har jävligt grymma namn. Axxionpack, Rough Lynx och Stereo Steppers är samtliga jävligt ruffa och känns dessutom genomtänkta och originella. Trinity är kanske inte lika originellt men då får man ha i åtanke att de startade innan den värsta soundboomen i Europa då alla som hade ett par singlar och en skivspelare skulle starta ett sound (mig själv inkluderat). Topaz är också originellt men inte lika rufft som de tre första jag nämnde. Million Vibes är också fräscht och jag går tusen gånger hellre på ett sound som kallar sig Safari sound än nåt i stil med Rastafari sound.

Blickar vi utomlands tycker jag att främst att finska sound har en tendens att välja hårda och roliga namn. Komposti behöver knappast någon motivering, men även Poouta (som betyder fint väder) och Mpv som är en förkortning av det finska ordet "Metsäpalovaara" som betyder ungefär skogsbrandsfara är jävligt sköna namn. Hamnar vi däremot i Danmark tycker jag de stora sounden har ganska tråkiga namn. Rootsman Hi-fi känns det som att det finns ett par sound som heter, vet att det bland annat finns ett sound i UK som heter Rootsman sound. Firehouse är också det lite halvtrist med tanke på labeln, dock är Firehouse ett av mina absoluta favoritsound så kanske spelar det inte så stor roll. I I Norge finns det ett par sounds som har grymma namn, Raggabalder och Viking champion sound bland annat. Om vi tittar på de världskända sounden tycker jag främst att Bass oddysey och Saxon tillhör de bästa namnen.

Nu har jag bara namedroppat en massa namn känns det som, men att jag just nämnt dessa sounds kanske är ett bevis på att de har bra namn eftersom jag kommer ihåg de. I sånnafall faller mitt resonemang med tanke på att jag även nämnde namn jag inte höjer på ögonbrynen åt.

När jag valde namnet till Wolverine Hi-Fi hade jag två saker i tanken. Att det skulle klinga bra och att det skulle finnas en viss betydelse i namnet. Att det klingar bra hör ni ju själva, det är lagom långt och funkar utmärkt om man vill rimma på coola ord som t.ex. "machine". Att det blev just en järv är inte heller något konstigt, från början tänkte jag på nåt i stil med Wolverine island sound, översätt detta till svenska så förstår ni som vet var jag bor. Dock tyckte jag det klingade dåligt och att det lät dumt att ha med ett jävla "Island" i namnet. Så jag subventionerade bort ordet så blev det med ens mycket tuffare.

Sen vill jag bara avsluta med en liten fråga, Rough Lynx, vem fan har sett ett lodjur i Götet?


/Choppa

(Närå jag skoja bara, vi har inte järvar i Järvsö heller för den delen)

Kommentarer
Postat av: Krut-Gunnar

Personligen tycker jag att ett de bästa namnen, oavsett om det gäller sound, ett band eller vad som helst, är de som låter roliga och därmed kanske också signalerar en viss självdistans. Ifall ett namn på något vis relaterar till vart man kommer ifrån så är det också ett bra namn, ifall alla sounds på Jamaica skulle gå efter detta vore kanske namnens "verkshöjd" föga stora men jag tror jag gör mig förstådd här ändå.



F.ö. är lodjuren spridda över i stort sett hela Sverige där det finns gott om skog, även i trakterna runt Göteborg med undantag för avenyn, hehe. Självklart är de dock inte lika förekommande som i rikets norra delar där bl. a. Järvsö som bekant ligger!



I Hälsingland finns det faktiskt också järv, trots att de helst uppehåller sig i fjällen och dess närmiljöer! En snabb wikipedia-sökning bekräftar detta:



"Järvar återfinns i Sverige vanligen i fjällkedjan från nordvästra Dalarna och norrut. Utanför fjällkedjan finns idag små populationer i skogslandet och då främst i Medelpad-Hälsingland samt Ångermanland."



/ Conquering Moose Of Jamtland

2009-01-31 @ 15:59:38
Postat av: Chopperator

japp det finns järvar i hälsingland, men långt ifrån järvsö:)

2009-01-31 @ 16:03:31
Postat av: Chopperator

förövrigt bör du ha i åtanke att Järvsö ligger väldigt nära sveriges geografiska mittpunkt och inte alls ligger i de norra delarna!

2009-01-31 @ 16:04:39
Postat av: Krut-Gunnar

Nä, du har rätt. Med "de norra delarna" syfter jag givetvis på Hälsingland som ett landskap i Norrland, hehe. Vågar jag påstå att många hälsingar kanske också rent "kulturellt" har mer gemensamt med norrlänningar än sörlänningar och att det kanske snarare är det som avgör om man ligger i "de norra delarna"? Bara en teori jag testar här. Sjukt o-t med tanke på bloggens tema måhända men inte mindre intressant för det, hehe!

2009-01-31 @ 16:31:21
Postat av: In The Mist

Erkänn att det var din favorit film X-Man som inspererade dig, kom igen nu choppy

2009-01-31 @ 18:46:09
Postat av: Chopperator

även om det hade varit det hade det inte varit något konstigt med det.

2009-01-31 @ 19:01:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0