Watch how the people dancing!

Watch how the people dancing! Efter att ha skrivit om en dubbel-Lp med amerikanska produktioner fortsätter jag med att skriva om en dubbel-Lp med engelska produktioner, den eminenta "Watch how the people dancing". En samling med låtar från Unity-Labeln.

England har i princip alltid varit reggaens starkaste fäste utanför Jamaika och landet har producerat horder av band och chattare, bland de lite större kan man nämna Steel pulse, Tippa irie, General levy, Top Cat o.s.v. På senare år tycks dock den engelska scenen blivit mer självständig och genrer som Uk Dub och Steppers har fått en centralare roll på den engelska scenen. Intet ont om det dock.
Personligen har jag alltid varit svag för engelska deejays, Asher Senator, Tippa Irie, Papa Levi, Top cat mfl står alla väldigt högt i kurs hos mig. Vill man veta mer om engelska deejays finns skivserien "An England Story - From Dancehall to Grime: 25 Years of the MC in the UK".
Att kalla det serie är kanske en överdrift då "serien" enbart ugörs av 2 skivor.
En recension av dessa skivor finns att läsa här http://reggaegalore.se/2008/05/28/25-ar-av-engelska-mcs/

Vill man inte veta mer om engelska deejays utan bara höra feta digitala grejer från England bör man istället spana in "Watch how the people dancing". På denna dubbel-Lp finns några av de fetaste digitala grejerna någonsin gjorda i England. Artistlistan kanske inte är den mest imponerande mänskligheten skådat, men man behöver ju inte vara känd för att göra feta grejer, eller göra feta grejer för att man är känd för den delen. Har man koll på den engelska scenen bör man hur som helst ha koll på vissa av artisterna. Mikey Murka är kanske det största namnet på skivan, vad vet jag? här bidrar han hur som helst med 3 spår "We try", "Control the dancehall" och "Back your automatic".
Även Kenny Knots är ett namn som inte är helt okänt och även han har med tre spår på samlingen, "Ring my number", "Run come call me" och titelspåret "Watch how the people dancing".

Själv hade jag sökt med ljus och lykta efter "Watch how the people dancing" (låten alltså) i ett drygt år. Jag hade bara hör textraden: " Whole crowd a people come rock with me, inna the dance, me smoking sensi" som användes över originalrytmen i ett intro till en låt jag hade på en gammal junglesamling. Därefter snubblade jag över en Mp3 med Chuck Turner & Desmond Rockers på samma rytm, denna hette Chuck it. Det visade sig dock vara fel artistnamn då det egentligen var Jack Wilson och Demon Rockers som gjort låten. Ett drygt år efter detta skriver en kompis att jag bör köpa "Watch how the people dancing". Ung och kåt som man är går jag naturligtvis och beställer plattan och till min stora lycka fanns båda dessa fantastiska alster med på skivan. Inte blev jag mer ledsen av att det fanns med hela 8 rena versions på skivan.

Har du också hört en junglelåt med ett fett intro och en låt med Chuck Turner och Desmond Rockers bör du också införskaffa denna fantastiska samling. Gillar du digitala grejer blir du garanterat inte besviken.

/Choppa

Kommentarer
Postat av: jonas

Va roligt att du tar upp denna skiva, tänkte köpa den, men den fanns inte inne när jag skulle så jag ladda ner den, men ska köpa den när ekonomin står bättre till.



Jag letade också faktiskt som en galning efter "Watch how the people dancing" För jag hörde den på en recension till ett spel (GTA liberty city stories) där de tog upp soundtracket.

Rätt soft för övrigt, reggaekanalen på det spelet består endast av låtar från denna platta, och det va då jag fick upp ögonen för denna grymma platta.



sen annars! grym blogg! :) blir Rss dirr :)

2009-01-25 @ 14:33:34
Postat av: Choppa Killah

hahahahahah!!!!!!!!! Choppa ger sig in i bloggandet!

2009-01-25 @ 15:02:08
Postat av: Mookie

Watch how the people dancing finns ju också på en Honest Jon 12'a med en grym dubplateversion. Kom för några år sedan!

2009-01-29 @ 13:20:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0