All soundboy unite!

Jag läste häromsistens ett litet reportage om David Rodigans 25årsjubileum skrivet för fat bankroll av Linus aka Daddy Ferma. På jubileet som genomfördes i tyskland spelade drygt 30 sounds under 2 dagar. Hela arrangemanget verkade rent ut sagt skithäftigt och i tider då de svenska festivalerna släpper halvtrist akt på halvtrist akt blir man naturligtvis lite inspirerad av det som finns att läsa på fat bankroll. Hela artikeln finns att läsa här:
http://www.fatbankroll.nu/showarticle.php3?id=1056624255


Förvisso hade jag fått idén till en soundfestival innan jag läste om Rodigans 25årsjubileum men då jag läste blev jag ännu mer inspirerad. Jag pratade med the Big Bubbly Belly Gorgon aka Joakim från sveriges no.1 rubadubsound New romantic posse. Han tyckte jag skulle genomföra min idé på stört och söka diverse kommunbidrag osv. Tyvärr bor jag i helvetes rövhål, även känt som Järvsö. så jag valde att lägga planerna på hyllan men kom idag på att jag lika gärna kan dela med mig av de här.

Min idé är alltså att genomföra en "festival" med enbart soundsystems. Fördelar med att enbart köra sounds är att man dels skulle få ner kostnaderna jämfört med andra festivalers artistbokningar. Jag tror också att en dylik festival skulle stärka soundens ställning på den svenska scenen då många antagligen skulle få upp ögonen och få mer förståelse för vad ett soundsystem är. För tyvärr är det ju så att många enbart bryr sig om artister och ser sounden lite som någonslags andra klassens underhållning. Dock vet vi ju alla att så inte är fallet och att sounds verkligen förtjänar en höre rankning på den svenska scenen.

Alltså skulle man kunna dra ihop ett festivalområde med tre scener/golv sen kan man helt enkelt köra en rootsscen/golv där man låter X antal rootssound spela. På det andra scenen/golvet kör de större clash/bashmentsounden och på det tredje golvet kör mindre rookiesound. Jag tycker personligen jag borde få nobelpriset i alla kategorier för den här idén. Så om någon vill adapta mitt koncept så får ni mer än jättegärna göra det. Kontakta gärna mig om ni vill ha lite hjälp med arrangemanget då jag mer än gärna ställer upp

/Choppa

Kommentarer
Postat av: Benny

Om det föreligger en viss nivå av brudpotential i detta arrangemang låter det ju som en idé, risken att det blir en enda stor sausage-fest är ruskigt stor dock kan jag känna.

2009-03-22 @ 13:31:20
Postat av: redrum

mycket bra ide men hur marknadsföringen sköts är nog viktigt om ovanstående risk inte ska besannas

2009-03-23 @ 00:58:35
Postat av: nämen

Länken går till Aftonbladet?

2009-03-23 @ 22:11:21
Postat av: Chopperator

haha oj ett litet misstag, skickade länken till en kompis samtidigt som jag skrev inlägget. ska fixa't

2009-03-24 @ 13:36:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0